O nás

Mateřská škola LVÍČEK je státní mateřská škola, zřizovaná soukromým zřizovatelem. Poskytuje řádnou předškolní výchovu pro děti ve věku 2,5-6 let s max. kapacitou 15 dětí na celodenní docházku a je zapsaná do rejstříku školských zařízení pod MŠMT.

Mateřská škola LVÍČEK je místem nejen zábavy, ale také místem vzdělávání a výchovy. Našim cílem je posilovat prosociální chování dětí ve vztahu k ostatním lidem – v mateřské škole, v dětském kolektivu. Činnosti zaměřujeme na rozvíjení tolerance, respektu a empatie vůči druhým lidem.

Snahou MŠ je rozšířit obzor dětského vnímání a poznávání v milé a příjemné atmosféře, aby poznávání bylo pro děti zajímavé a vycházelo z jejich vlastní aktivity.

Naše mateřská škola splňuje všechny hygienické a bezpečností normy a její velkou výhodou je malý počet dětí na jednoho pedagoga, což umožňuje individuální přístup ke každému dítěti. Pro evidenci dítěte v mateřské škole je nutné doložit potvrzení o povinném očkování.

MŠ LVÍČEK se nachází se v centru města České Budějovice (Lannova třída), v blízkosti zastávek MHD a vlakového i autobusového nádraží. Přestože je MŠ umístěná v centru, děti mohou denně využívat vlastní zahradu umístěnou ve vnitrobloku.

V prostorách budovy mateřské školy jsou dvě patra. V prvním patře se nachází Dětská skupina LVÍČEK (soukromé jeslové zařízení). V druhém patře se nachází právě popisovaná mateřská škola, která disponuje zázemím, obsahujícím třídu, ložnici, sociální zařízení pro děti, šatnu, zázemí pro zaměstnance a ředitelnu.

Třída je prostorná, světlá, je zde místo pro hru i výuku. Prostor se stoly a židlemi slouží, mimo dobu konzumace jídla, k realizaci výtvarných činností, kreslení nebo hraní vzdělávacích, interaktivních i zábavných her. V době oběda a dopoledních či odpoledních svačinek slouží prostor se stoly a židlemi ke konzumaci jídla. Stoly i židle jsou adekvátně vysoké, uzpůsobené k pohodlnému a klidnému stolování dětí.

Ložnice je oddělená, dostatečně velká a dobře větratelná. Každé dítě má svou postel. Postele zůstávají rozložené a děti je mají označené svojí značkou.

Mateřská škola LVÍČEK společně s Dětskou skupinou LVÍČEK náleží i pozemek s kombinací zpevněné a travnaté plochy, ze všech stran oplocené, z důvodu ochrany zdraví a zajištění bezpečnosti dětí. Pozemek je využívaný jako zahrada pro sportovní aktivity, vzdělávání a hry dětí v přírodě. Na zahradě je k dispozici pískoviště, prolézačky, skluzavky, a dětská odrážedla. Dále je na zahradě možnost hry s míči, křídami a dalším tvůrčím náčiním.

Všechny prostory v Mateřské škole LVÍČEK splňují bezpečnostní a hygienické normy a jsou uznané jako prostory pro výchovu a vzdělávání dětí. Mateřská škola LVÍČEK se tedy řídí vyhláškou č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízením a příslušnými hasičskými předpisy. Ve výchově a vzdělávání vycházíme z rámcového vzdělávacího programu pro mateřské školy a následně ze ŠVP MŠ LVÍČEK.

Zápis do mateřské školy probíhá na konci května, v případě volné kapacity během celého roku.

Provozní doba

Pondělí – pátek: 06:00-17:00

Stravování v MŠ

Stravování probíhá výhradně v mateřské škole. Svačiny i obědy jsou sestavované podle spotřebního koše mateřských škol, dle platné legislativy. Svačiny jsou připravovány přímo ve školní výdejně mateřské školy na základě splnění hygienických norem pro školní stravování. Obědy jsou dováženy a následně vydávány taktéž vyplívající z hygienických norem školného stravování. Pitný režim je zajištěný po celý den, pitnou vodou a neslazenými ovocnými čaji. Strava je dětem nabízena, v případě vyvstalých problémů s přijímáním potravy, řešení je individuální. Dietní stravování nenabízíme, v případě alergie na určité potraviny jsme schopni se přizpůsobit. V případě alternativního stravování nebo intolerancí je možnost zajistit stravu zákonným zástupcem.

Dokumenty ke stažení

Pro rodiče

Adaptační program v MŠ LVÍČEK

Prvním krokem k dobré adaptaci dítěte v naší mateřské školy je návštěva společně s rodiči. Dítě si prohlíží prostory MŠ a zároveň se cítí bezpečně vzhledem k přítomnosti rodičů.

Během schůzky se paní učitelka ujistí o potřebách dítěte a rodičů. Snažíme se maximálně vyjít vstříc, ale k tomu nám musejí pomoci i rodiče. Prosím nezačínejte s přípravou dítěte na mateřskou školu na poslední chvíli, usnadníte tím dítěti zvládnutí spousty situací.

Adaptační plán dítěte

Začátek docházky do mateřské školy není pro děti nic snadného, je to přelomová událost v životě dítěte doprovázená značnou změnou v jeho denním režimu. Dítě si na počátku docházky do mateřské školy musí zvyknout na mnoho

Některé děti se adaptují na prostředí mateřské školy velmi snadno, jiné mají s adaptací velké problémy.

První dny a týdny v mateřské škole

Pro děti bývají nejtěžší především první týdny v mateřské škole, než se na prostředí mateřské školy a na změny spojené s nástupem do mateřské školy zadaptují. Adaptace probíhá v několika stádiích:

  1. Orientační období, kdy se dítě projevuje uzavřeně, zdržuje se kolektivu, nezúčastňuje se aktivit ostatních dětí. Toto stádium se odbývá v prvním týdnu po nástupu.
  2. Prosazovací krize se odbývá v průběhu druhého týdne, kdy jsou již děti plně seznámeny s prostředím školky a pravidly, které zde panují. Tehdy děti začínají navazovat první kontakty a snaží se prosadit mezi dětmi, s čímž souvisí také konflikty s druhými dětmi. Toto období je charakteristické tím, že se děti snaží v tomto stádiu upevnit své postavení v kolektivu.
  3. Uklidnění, vyrovnání nastává po čtyřech týdnech, kdy si většina dětí na školku zvykne natolik, že jsou schopny dodržovat také pravidla chování vyžadovaná v školce.

Počáteční problémy při nástupu do mateřské školy

Dětem při nástupu do mateřské školy dělá největší problémy odloučení od rodičů, prosazení se v kolektivu dětí, dodržování pravidel při společných vycházkách a problémy se sebeobsluhou.

Konkrétní projevy dítěte při špatném průběhu adaptace:

Vážnější problémy s maladaptací se můžou také projevovat psychosomatickými projevy či tím, že se dítě projevuje pod svou věkovou úroveň.

Různé způsoby adaptace

Jelikož jsou děti různé, neexistuje jediný recept na adaptaci na mateřskou školu. Různé děti reagují na tuto novou a pro ně náročnou situaci různě.

Renate Niesel a Wifreid Grieb (2005) rozlišují tři typy dětí:

  1. Nenáročné dítě s vyrovnanou náladou se umí zase snadno přizpůsobit a je otevřené všemu novému.
  2. Pasivní dítě je často dítě plaché, přivyká delší dobu a projevuje se zdrženlivě.
  3. Nedůtklivé dítě se špatně přizpůsobuje změnám, často reaguje protestním stažením se do pozadí. Je však velmi aktivní, proto lze jeho pozornost snadno odvést jinam.

Ukončení adaptace

K posouzení toho, zda je již dítě zadaptováno na nové prostředí, si všímáme následujících ukazatelů:

Nepřizpůsobení a jeho příčiny

U některých dětí dlouhodobě přetrvávají maladaptační problémy, které se projevují pláčem, křikem, vztekem, objevuje se strach ze školky, pomočování, psychosomatické příznaky. Příčiny tohoto stavu mohou být různorodé:

Předpoklady k nástupu do mateřské školy

Následující výčet předpokladů k nástupu do mateřské školy poslouží k posouzení zralosti dítěte na nástup do mateřské školy:

Co by dítě mělo umět, než nastoupí do mateřské školy

Dítě by mělo:

Tříleté dítě by mělo umět:

Maminko a tatínku, pokud Vaše dítě něco z toho nezvládá, začněte na tom pracovat. Bereme, ale v potaz, že každé dítě je jiné a přistupujeme k situacím individuálně.

Buďte jednotní v požadavcích. Dopřejte dítěti pocit, že to zvládne. Odměnou Vám bude zdravě sebevědomá osobnost. 

Předškolák:

Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky.

Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.

Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy.

Jsou tam zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.

Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

Dovedností pro základní školu

Motorika a sebeobsluha - Předškolák by měl umět skákat po jedné noze, skákat přes švihadlo, chytat a házet míč, zvládnout jednoduchý rytmický pohyb, třeba ve spojení s říkankou nebo písničkou, udržet rovnováhu (při hře na sochy), přeskočit překážku. "Pokud jde o jemnou motoriku a grafomotoriku, je důležité zvládat správné držení tužky – to ideálně nacvičíte pomocí trojbokých pastelek," říká Markéta Frývaldská, psycholožka Pedagogicko-psycholgické poradny pro Prahu 9.

Dítě by mělo umět nakreslit rovnou čáru, kruh, šneka, horní a dolní oblouček, vlnovku, čtverec, obdélník, trojúhelník. Mělo by ovládat i rovné střihání nůžkami, lepení, navlékání korálků a stavění věže z kostek. Důležité je, aby ruka byla při všech činnostech správně uvolněná. Cvičit byste měli také správné sezení při práci u stolu.

S motorikou úzce souvisí i sebeobsluha. "Sem patří dovednosti jako oblékání, zapínání zipu, knoflíků a patentů, zavazování tkaniček, používání příboru," vypočítává Frývaldská. Dále osobní hygiena, tedy samostatné používání toalety, mytí rukou, čištění zubů, česání. Kromě toho by mělo dodržovat základní společenská pravidla, jako je pozdrav, prosba, poděkování nebo vykání dospělým.

Kde je pravo a kde levo - Budoucí prvňák by měl zvládat pravo-levou orientaci, měl by umět rozlišovat obrázky obrácené podle vertikální i horizontální osy, což bude potřebovat například při čtení písmen p, b a d. Pokud mu toto rozlišování dělá problémy, může to signalizovat dyslexii.

Se zrakovým vnímáním souvisí i zraková paměť – proto hrajte pexeso, Kimovu hru, hledejte změny na obrázku, dítě by také mělo umět dokreslit, co na obrázku chybí. Zrakovou analýzu a syntézu, tedy rozpoznávání a skládání částí celku, trénujte s puzzly.

Sluchové dovednosti - Dítě by mělo umět rozeznat zvuky a určit jejich směr. Mělo by umět "odfiltrovat" vedlejší zvuky, například ruch ulice, a soustředit se jen na to nejdůležitější, třeba lidskou řeč. Mělo by rozlišovat jednotlivá slova ve větě a slabiky ve slově, ty by mělo umět vytleskat, a identifikovat první (případně poslední hlásku ve slově). Nácvik této dovednosti začínejte se slovy začínajícími a končícími na souhlásku. Mezi šestým a sedmým rokem by také mělo zvládnout rozpoznat dlouhé a krátké hlásky a měkké a tvrdé slabiky (di-dy).

Ráčkování dovoleno - Správná sluchová analýza je nezbytná pro rozvoj řeči. Váš předškolák by měl umět vyslovovat všechny hlásky, výjimkou, která se obvykle promíjí, je r a ř. Pokud je neumí, měli byste rozhodně zamířit k logopedovi.

V době nástupu do školy by dítě mělo znát zhruba 2 500 slov. Musí vědět, jak se jmenuje, kde bydlí a kolik mu je let, nezaměňuje pojmy včera a zítra a dokáže zopakovat dvojverší. Je schopno reprodukovat krátkou pohádku či příběh – jak na základě vašeho vyprávění, tak obrázků.

Nepropadejte panice, Je docela možné, že vaše dítě některé z těchto věcí ještě nezvládá. To ovšem není důvod k odkladu a k panice," ubezpečuje rodiče Markéta Frývaldská. "Od zápisu do nástupu do školy zbývá ještě zhruba šest měsíců a to je dlouhá doba. Během ní se váš potomek může ještě opravdu hodně naučit.