Mateřská škola LVÍČEK je státní mateřská škola, zřizovaná soukromým zřizovatelem. Poskytuje řádnou předškolní výchovu pro děti ve věku 2,5-6 let s max. kapacitou 15 dětí na celodenní docházku a je zapsaná do rejstříku školských zařízení pod MŠMT.
Mateřská škola LVÍČEK je místem nejen zábavy, ale také místem vzdělávání a výchovy. Našim cílem je posilovat prosociální chování dětí ve vztahu k ostatním lidem – v mateřské škole, v dětském kolektivu. Činnosti zaměřujeme na rozvíjení tolerance, respektu a empatie vůči druhým lidem.
Snahou MŠ je rozšířit obzor dětského vnímání a poznávání v milé a příjemné atmosféře, aby poznávání bylo pro děti zajímavé a vycházelo z jejich vlastní aktivity.
Naše mateřská škola splňuje všechny hygienické a bezpečností normy a její velkou výhodou je malý počet dětí na jednoho pedagoga, což umožňuje individuální přístup ke každému dítěti. Pro evidenci dítěte v mateřské škole je nutné doložit potvrzení o povinném očkování.
MŠ LVÍČEK se nachází se v centru města České Budějovice (Lannova třída), v blízkosti zastávek MHD a vlakového i autobusového nádraží. Přestože je MŠ umístěná v centru, děti mohou denně využívat vlastní zahradu umístěnou ve vnitrobloku.
V prostorách budovy mateřské školy jsou dvě patra. V prvním patře se nachází Dětská skupina LVÍČEK (soukromé jeslové zařízení). V druhém patře se nachází právě popisovaná mateřská škola, která disponuje zázemím, obsahujícím třídu, ložnici, sociální zařízení pro děti, šatnu, zázemí pro zaměstnance a ředitelnu.
Třída je prostorná, světlá, je zde místo pro hru i výuku. Prostor se stoly a židlemi slouží, mimo dobu konzumace jídla, k realizaci výtvarných činností, kreslení nebo hraní vzdělávacích, interaktivních i zábavných her. V době oběda a dopoledních či odpoledních svačinek slouží prostor se stoly a židlemi ke konzumaci jídla. Stoly i židle jsou adekvátně vysoké, uzpůsobené k pohodlnému a klidnému stolování dětí.
Ložnice je oddělená, dostatečně velká a dobře větratelná. Každé dítě má svou postel. Postele zůstávají rozložené a děti je mají označené svojí značkou.
Mateřská škola LVÍČEK společně s Dětskou skupinou LVÍČEK náleží i pozemek s kombinací zpevněné a travnaté plochy, ze všech stran oplocené, z důvodu ochrany zdraví a zajištění bezpečnosti dětí. Pozemek je využívaný jako zahrada pro sportovní aktivity, vzdělávání a hry dětí v přírodě. Na zahradě je k dispozici pískoviště, prolézačky, skluzavky, a dětská odrážedla. Dále je na zahradě možnost hry s míči, křídami a dalším tvůrčím náčiním.
Všechny prostory v Mateřské škole LVÍČEK splňují bezpečnostní a hygienické normy a jsou uznané jako prostory pro výchovu a vzdělávání dětí. Mateřská škola LVÍČEK se tedy řídí vyhláškou č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízením a příslušnými hasičskými předpisy. Ve výchově a vzdělávání vycházíme z rámcového vzdělávacího programu pro mateřské školy a následně ze ŠVP MŠ LVÍČEK.
Zápis do mateřské školy probíhá na konci května, v případě volné kapacity během celého roku.
Provozní doba
Pondělí – pátek: 06:00-17:00
Stravování v MŠ
Stravování probíhá výhradně v mateřské škole. Svačiny i obědy jsou sestavované podle spotřebního koše mateřských škol, dle platné legislativy. Svačiny jsou připravovány přímo ve školní výdejně mateřské školy na základě splnění hygienických norem pro školní stravování. Obědy jsou dováženy a následně vydávány taktéž vyplívající z hygienických norem školného stravování. Pitný režim je zajištěný po celý den, pitnou vodou a neslazenými ovocnými čaji. Strava je dětem nabízena, v případě vyvstalých problémů s přijímáním potravy, řešení je individuální. Dietní stravování nenabízíme, v případě alergie na určité potraviny jsme schopni se přizpůsobit. V případě alternativního stravování nebo intolerancí je možnost zajistit stravu zákonným zástupcem.
Dokumenty ke stažení
Pro rodiče
Adaptační program v MŠ LVÍČEK
Prvním krokem k dobré adaptaci dítěte v naší mateřské školy je návštěva společně s rodiči. Dítě si prohlíží prostory MŠ a zároveň se cítí bezpečně vzhledem k přítomnosti rodičů.
Během schůzky se paní učitelka ujistí o potřebách dítěte a rodičů. Snažíme se maximálně vyjít vstříc, ale k tomu nám musejí pomoci i rodiče. Prosím nezačínejte s přípravou dítěte na mateřskou školu na poslední chvíli, usnadníte tím dítěti zvládnutí spousty situací.
Adaptační plán dítěte
Začátek docházky do mateřské školy není pro děti nic snadného, je to přelomová událost v životě dítěte doprovázená značnou změnou v jeho denním režimu. Dítě si na počátku docházky do mateřské školy musí zvyknout na mnoho
- nového:
- Nepřítomnost rodičů
- Cizí autorita
- Skupina vrstevníků
- Režim dne
- Řízená činnost
- Nová pravidla
- Nové prostředí
Některé děti se adaptují na prostředí mateřské školy velmi snadno, jiné mají s adaptací velké problémy.
První dny a týdny v mateřské škole
Pro děti bývají nejtěžší především první týdny v mateřské škole, než se na prostředí mateřské školy a na změny spojené s nástupem do mateřské školy zadaptují. Adaptace probíhá v několika stádiích:
- Orientační období, kdy se dítě projevuje uzavřeně, zdržuje se kolektivu, nezúčastňuje se aktivit ostatních dětí. Toto stádium se odbývá v prvním týdnu po nástupu.
- Prosazovací krize se odbývá v průběhu druhého týdne, kdy jsou již děti plně seznámeny s prostředím školky a pravidly, které zde panují. Tehdy děti začínají navazovat první kontakty a snaží se prosadit mezi dětmi, s čímž souvisí také konflikty s druhými dětmi. Toto období je charakteristické tím, že se děti snaží v tomto stádiu upevnit své postavení v kolektivu.
- Uklidnění, vyrovnání nastává po čtyřech týdnech, kdy si většina dětí na školku zvykne natolik, že jsou schopny dodržovat také pravidla chování vyžadovaná v školce.
Počáteční problémy při nástupu do mateřské školy
Dětem při nástupu do mateřské školy dělá největší problémy odloučení od rodičů, prosazení se v kolektivu dětí, dodržování pravidel při společných vycházkách a problémy se sebeobsluhou.
Konkrétní projevy dítěte při špatném průběhu adaptace:
- odmítá vstoupit do třídy
- pláče či se vzteká, když má opustit rodiče, odmítá pustit rodiče
- pláče bezdůvodně během dne
- často se ujišťuje, že rodič přijde
- straní se ostatních dětí či dokonce odmítá kontakt s nimi
- setrvává na jednom místě, které nechce opustit
- vyhledává přítomnost učitelky, vyžaduje přítomnost učitelky při hře
- snaží se upoutat pozornost ostatních dětí, proto se předvádí
- snaží se zalíbit učitelce, proto na ostatní děti žaluje, kritizuje ostatní dětí, poukazuje na jejich chyby, na to, že ostatní děti nedodržují pravidla
- napodobuje chování starších „oblíbených“ dětí
- je agresivní vůči ostatním dětem
- odmítá přijmout pravidla, přizpůsobit se režimu dne
- neprojevuje své názory, přání a potřeby
Vážnější problémy s maladaptací se můžou také projevovat psychosomatickými projevy či tím, že se dítě projevuje pod svou věkovou úroveň.
Různé způsoby adaptace
Jelikož jsou děti různé, neexistuje jediný recept na adaptaci na mateřskou školu. Různé děti reagují na tuto novou a pro ně náročnou situaci různě.
Renate Niesel a Wifreid Grieb (2005) rozlišují tři typy dětí:
- Nenáročné dítě s vyrovnanou náladou se umí zase snadno přizpůsobit a je otevřené všemu novému.
- Pasivní dítě je často dítě plaché, přivyká delší dobu a projevuje se zdrženlivě.
- Nedůtklivé dítě se špatně přizpůsobuje změnám, často reaguje protestním stažením se do pozadí. Je však velmi aktivní, proto lze jeho pozornost snadno odvést jinam.
Ukončení adaptace
K posouzení toho, zda je již dítě zadaptováno na nové prostředí, si všímáme následujících ukazatelů:
- Dítě se zapojuje do činností ostatních dětí, do řízené činnosti.
- Dítě navázalo přátelství.
- Dítě chodí do mateřské školy rádo.
- Dítě je otevřené, nenucené.
- Dítě vyjadřuje své názory, požadavky, potřeby, přání.
- Dítě samostatně řeší problémy.
- Dítě akceptuje pravidla chování a denní režim, tato pravidla dítě zvnitřnilo.
- Dítě se již dokáže bez problémů odloučit od matky.
- Dítě zná jména ostatních dětí a učitelek.
- Dítě v případě potřeby či přání přijde za učitelkou či jinými dětmi, se kterými otevřeně a bez problémů navazuje kontakt.
Nepřizpůsobení a jeho příčiny
U některých dětí dlouhodobě přetrvávají maladaptační problémy, které se projevují pláčem, křikem, vztekem, objevuje se strach ze školky, pomočování, psychosomatické příznaky. Příčiny tohoto stavu mohou být různorodé:
- Nezralost dítěte, především po stránce citové
- Psychická labilita dítěte
- Přílišná fixace na matku způsobená malým kontaktem s vrstevníky či jinými dospělými osobami
- Nevhodné rodinné prostředí
- Zanedbaný či neodhalený konflikt v mateřské škole
- Delší absence
Předpoklady k nástupu do mateřské školy
Následující výčet předpokladů k nástupu do mateřské školy poslouží k posouzení zralosti dítěte na nástup do mateřské školy:
- Dovede běhat, skákat, jezdit na tříkolce.
- Dovede zacházet s tužkou, pastelkami.
- Má zájem o knížky a dokáže se soustředit na jednoduchá vyprávění a převyprávět slyšený příběh.
- Mluví v rozvinutějších větách, dovede vyjádřit svá přání a potřeby.
- Dítě již zná různé básničky a písničky.
- Rozumí zadaným pokynům.
- Dítě již překonává období vzdoru.
- Je samostatné při stolování i při hygieně a převážně samostatné při oblékání.
- Má zájem o domácí práce, při kterých se snaží.
- Vyhledává společnost vrstevníků, se kterými dokáže spolupracovat při hře, při hře respektuje i druhé děti.
- Umí chvíli počkat.
Co by dítě mělo umět, než nastoupí do mateřské školy
Dítě by mělo:
- dokázat se vyrovnat s pocitem, že část dne bude samo bez rodičů,
- překonat pocit strachu, že si pro něj maminka nebo tatínek už nepřijde,
- umět si hrát i samo, paní učitelka se věnuje i ostatním dětem,
- být připravené na to, že existují děti různých povah, které jsou třeba větší, silnější, umět komunikovat s ostatními
- umět si hrát společně s ostatními dětmi
Tříleté dítě by mělo umět:
- Znát své jméno a příjmení.
- Umět si říci, co chce nebo potřebuje. Navázat verbální oční kontakt při komunikaci.
- Respektovat pokyny dospělého.
- Umět požádat o pomoc a poděkovat.
- Umět se podělit o hračku a uložit ji na své místo.
- Umět pozdravit a rozloučit se.
- Spolupracovat při oblékání a svlékání.
- Poznat si své oblečení (ideálně podepsané, označené) a uložit jej na označené místo.
- Umět nazouvat a vyzouvat obuv (tkaničky zavážeme).
- Oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky … (nasměrujeme, otočíme).
- Používat kapesník, umět se vysmrkat.
- Při kašli si zakrývat ústa rukou.
- Používat samostatně toaletu (žádné pleny v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku).
- Umýt si ruce mýdlem a používat ručník (dlouhé rukávy si vyhrnout).
- Vydržet sedět při jídle u stolu.
- Držet lžíci, umět se s ní najíst.
- Umět pít z hrnečku.
- Jíst pevnou stravu – kousat.
- Zvládnout chůzi po schodech.
- Být připraven na pobyt venku v délce 90 minut. (Choďte s dítětem, nenoste jej, nevozte v kočárku.)
Maminko a tatínku, pokud Vaše dítě něco z toho nezvládá, začněte na tom pracovat. Bereme, ale v potaz, že každé dítě je jiné a přistupujeme k situacím individuálně.
Buďte jednotní v požadavcích. Dopřejte dítěti pocit, že to zvládne. Odměnou Vám bude zdravě sebevědomá osobnost.
Předškolák:
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky.
Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy.
Jsou tam zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
- svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
- zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
- zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
- používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje ve skupině
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
- rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
- sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
- reaguje správně na světelné a akustické signály
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá ("přemýšlí nahlas“)
- chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- "nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
- nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
- zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
- vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
Dovedností pro základní školu
- motorika
- kreslení
- sebeobsluha
- společenská pravidla
- pravo-levá orientace
- zraková paměť
- sluchové dovednosti
- rytmika
- správná výslovnost
- vyprávění
Motorika a sebeobsluha - Předškolák by měl umět skákat po jedné noze, skákat přes švihadlo, chytat a házet míč, zvládnout jednoduchý rytmický pohyb, třeba ve spojení s říkankou nebo písničkou, udržet rovnováhu (při hře na sochy), přeskočit překážku. "Pokud jde o jemnou motoriku a grafomotoriku, je důležité zvládat správné držení tužky – to ideálně nacvičíte pomocí trojbokých pastelek," říká Markéta Frývaldská, psycholožka Pedagogicko-psycholgické poradny pro Prahu 9.
Dítě by mělo umět nakreslit rovnou čáru, kruh, šneka, horní a dolní oblouček, vlnovku, čtverec, obdélník, trojúhelník. Mělo by ovládat i rovné střihání nůžkami, lepení, navlékání korálků a stavění věže z kostek. Důležité je, aby ruka byla při všech činnostech správně uvolněná. Cvičit byste měli také správné sezení při práci u stolu.
S motorikou úzce souvisí i sebeobsluha. "Sem patří dovednosti jako oblékání, zapínání zipu, knoflíků a patentů, zavazování tkaniček, používání příboru," vypočítává Frývaldská. Dále osobní hygiena, tedy samostatné používání toalety, mytí rukou, čištění zubů, česání. Kromě toho by mělo dodržovat základní společenská pravidla, jako je pozdrav, prosba, poděkování nebo vykání dospělým.
Kde je pravo a kde levo - Budoucí prvňák by měl zvládat pravo-levou orientaci, měl by umět rozlišovat obrázky obrácené podle vertikální i horizontální osy, což bude potřebovat například při čtení písmen p, b a d. Pokud mu toto rozlišování dělá problémy, může to signalizovat dyslexii.
Se zrakovým vnímáním souvisí i zraková paměť – proto hrajte pexeso, Kimovu hru, hledejte změny na obrázku, dítě by také mělo umět dokreslit, co na obrázku chybí. Zrakovou analýzu a syntézu, tedy rozpoznávání a skládání částí celku, trénujte s puzzly.
Sluchové dovednosti - Dítě by mělo umět rozeznat zvuky a určit jejich směr. Mělo by umět "odfiltrovat" vedlejší zvuky, například ruch ulice, a soustředit se jen na to nejdůležitější, třeba lidskou řeč. Mělo by rozlišovat jednotlivá slova ve větě a slabiky ve slově, ty by mělo umět vytleskat, a identifikovat první (případně poslední hlásku ve slově). Nácvik této dovednosti začínejte se slovy začínajícími a končícími na souhlásku. Mezi šestým a sedmým rokem by také mělo zvládnout rozpoznat dlouhé a krátké hlásky a měkké a tvrdé slabiky (di-dy).
Ráčkování dovoleno - Správná sluchová analýza je nezbytná pro rozvoj řeči. Váš předškolák by měl umět vyslovovat všechny hlásky, výjimkou, která se obvykle promíjí, je r a ř. Pokud je neumí, měli byste rozhodně zamířit k logopedovi.
V době nástupu do školy by dítě mělo znát zhruba 2 500 slov. Musí vědět, jak se jmenuje, kde bydlí a kolik mu je let, nezaměňuje pojmy včera a zítra a dokáže zopakovat dvojverší. Je schopno reprodukovat krátkou pohádku či příběh – jak na základě vašeho vyprávění, tak obrázků.
Nepropadejte panice, Je docela možné, že vaše dítě některé z těchto věcí ještě nezvládá. To ovšem není důvod k odkladu a k panice," ubezpečuje rodiče Markéta Frývaldská. "Od zápisu do nástupu do školy zbývá ještě zhruba šest měsíců a to je dlouhá doba. Během ní se váš potomek může ještě opravdu hodně naučit.